Planul unui reportaj de calitate

Reportajele sunt cu siguranta cele mai des intalnite genuri ale presei care pot implica si o sumedenie de stiri Sebes, iar acestea pentru a fi facute bine, trebuie sa includa un plan in prealabil, unul bine pus la punct, mai ales daca vorbim despre un reportaj de amploare. Planul de reportaj trebuie sa atinga urmatoarele puncte: sa iti ordoneze logic ideile, sa fie o proiectie a celui mai bun mod in care informatia jurnalistului poate sa ajunga la ascultator, sa distribuie unitar si logic informatia astfel incat ea sa fie receptata in mod optim de ascultator, sa includa toate punctele de vedere care vor trebui prezentate in reportaj, sa faca inventarul celor mai importante informatii pe care va trebui sa le contina reportajul.

In plus atunci cand un jurnalist vrea sa faca un reportaj bun trebuie sa faca selectarea inserturilor sonore, daca vorbim despre reportajul de radio. Inserturile cuprind de regula: informatii esentiale; decizii; apeluri; acuzatii grave, dure; declaratii foarte importante; declaratii socante; declaratii contradictorii; declaratii amuzante; puncte de vedere; opinii; concluzii; marturii. Totusi Pentru constructia reportajului, reporterul are de parcurs patru etape principale, iar acestea sunt, in primul rand - alcatuirea planului de reportaj, asa cum am aratat mai sus. Daca ai timp documenteaza-te cat mai mult cu putinta asupra evenimentului la care urmeaza sa participi atunci cand vrei sa faci stiri Sebes, fii atent la utilizarea informatiilor „neoficiale” si a celor off the record, evita intoxicarile si verifica din doua surse informatiile pe care le obtii, foloseste documentarea pentru a cunoaste lucrurile in profunzime si nu neglija documentarea zilnica avan din vedere ca cel mai pretios serviciu de documentare este memoria si noteaza mereu corect numele.


Noteaza cu atentie functiile dar si cifrele exacte si foloseste-ti spiritul de observatie. Alegerea unghiului de abordare presupune multe risccuri. Uneori redactorul este cel care trebuie sa-l aleaga. Pierre Ganz de exemplu - numeste mai multe criterii dupa care se face alegerea unghiului de abordare iar acestea sunt: actualitatea, noutatea informatiei, faptele observate si elementele de care reporterul dispune si publicul caruia ii este destinat reportajul.